De Kanaalgravers, de mascotte van FestErica

Geplaatst op 22-07-18 door Gerhard Vedder

Op 21 juli jl. werd ik door de mannen Jorg en Rik van FestErica geïnterviewd. In de aanloop naar al weer de 5e editie van het FestErica festival wilden de mannen wel eens het ware verhaal horen achter onze “Kanaalgravers” en het prachtige in RVS uitgevoerde kunstwerk van de twee kanaalgravers bij de Ericasebrug. Een kunstwerk dat ook model stond voor de mascotte van FestErica, dus wel even belangrijk als je deze twee stoere mannen tot je mascotte en voorbeeld uitroept

Hebt u het interview nog niet gezien? Dan kan ik het filmpje achter de hiernavolgende link van harte aanbevelen.

https://www.facebook.com/festerica/videos/1059231190905220/

U zult begrijpen dat het hier om een zogenaamd diepte-interview ging en dat een aantal zaken in het filmpje slechts gedeeltelijk (of helemaal niet) aan de orde konden komen. Onder andere ook gegevens die u kunnen helpen met het vinden van het juiste antwoord op de vraag die bij elk interview van de mannen, dus ook nu weer, gesteld werd. Een antwoord dat de inzender van het goede antwoord kans geeft op het niet te versmaden FestErica T-shirt en nog een paar zaken waar je hier op Erica niet zonder kunt

Maar voordat we uitkomen bij het kunstwerk van de Kanaalgravers wil ik u mee terug naar het Erica van 1851/52. Erica bestond nog niet meer wel werden er toen al topografische verkenningen verricht om het vastgestelde en geprojecteerde in 1860 in een topografische kaart vast te leggen

Op de kaart van 1860 staat de dan al vervallen Bergerschans ingetekend op de plek waar toen de zandweg uit Emmen zich splitste in rechtsaf naar Schoonebeek en linksaf naar de Streng en Beekvenen (Kommerhoek). Ongeveer daar waar thans de Havenstraat en de  Kerkweg zich bevinden.

Ook het geplande tracé van de (Verlengde) Hoogeveensche Vaart tot Erica is ingetekend, maar het kanaal zou pas in 1865 tot daar gegraven zijn.

Het verder graven van het kanaal stagneerde maar de weduwe van de kanaalgraver Korterik en de kanaalgraver Veltrop, komende van Slagharen, vestigden zich hier al vast en wachten af. De belangen liepen uiteen en er werd meerdere jaren gesteggeld over de verdere loop van het kanaal en de plek waar het kanaal zou worden aangesloten op het Duitse kanalennet. Pas in 1874 kreeg de DKM (Drentse Kanaal Maatschappij) toestemming om verder richting Klazienaveen en Duitse grens te graven. Aanvankelijk leek het er op dat de Vaart gewoon rechtdoor (Ensingwijk) naar Duitsland gegraven zou worden, maar maakte uiteindelijk toch een knik naar links om via de “Kanaal Linie” als “Van Echtenskanaal” door Klazienaveen en Zwartemeer naar Duitsland te worden gegraven. Via de Bladderswijk kregen we ook nog een aansluiting op het Oranjekanaal richting provinciehoofdstad maar dat is voor de doorgaande scheepvaart nooit zo’n succes geworden.

Afijn, de Zuidoost Drentse Veenkoloniën kwamen tot bloei. Een bloei die voorbij was toen het veen was afgegraven en het Bourtanger Moeras was verandert in veenkoloniale landbouw akkers.

Op 15 december 1983 werd in Den Haag het “Plan Herinrichting Veenkoloniën“ vastgesteld en in uitvoering gebracht. Een megaklus die 35 jaar duurde en in 2012 officieel werd afgesloten.

Het hele project kostte zo’n 2 miljard Euro. Er gingen 130.000 hectares landbouwgrond op de schop, er werden 150 km nieuwe wegen aangelegd en in het hele gebied werden zo’n  120 kunstwerken geplaatst.

En dan komen we ook bij onze kanaalgravers.

Een kunstwerk vervaardigd door de kunstenaar Willem Kind. Indertijd woonde de in 1947 in Rotterdam geboren kunstenaar in Emmen. Een van deze 120 kunstwerken is het beeld “De Kanaalgravers” en het werd bij de Ericasebrug geplaatst ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van ons dorp. Het symboliseert de eendrachtigheid en het teamwerk waarmee met de hand indertijd de kanalen werden gegraven. De man die helemaal onderin, vaak tot zijn knieën in de blubber, stond moest het zogenaamde “onderspit delven” terwijl de man bovenaan zich al “omhoog had gewerkt”.

Dit wetend leidt tot de conclusie dat er een “foutje” in de sculptuur is geslopen want eigenlijk zou de schep van de “onderspitdelver” zich boven die van de zich reeds “omhoog gewerkte” moeten bevinden. Dat het ook het dempen van de hier gelegen Ericase Haven zou uitbeelden is niet waar. De haven lag namelijk veel verder naar het noorden daar onder de eerste huizen op de hoek Meineszstraat en de Binnenbaan. Overigens werd de Ericase haven gegraven in 1930 en zo’n 30 jaar later al weer gedempt.

Het beeld “De Kanaalgravers” is samengesteld uit kleine stukjes roestvaststaal die aan elkaar gelast zijn. Een vaak, zo niet altijd, door Willem Kind gebruikte techniek in zijn monumentale sculpturen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Kind

De Kanaalgravers bestaat uit twee individuele en monumentale sculpturen die middels een gemeenschappelijke fundering met elkaar zijn verbonden en daardoor een gezamenlijke hoogte van xxx cm hebben.

Oeps, nu zou ik het bijna verraden hebben.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


1 + zes =